Kupiškėnai į Kavarską važiavo koldūnų: jie ir aptiko seniausią Lietuvos troleibusą

Kabošių kaime – 30 metų

Žinia apie tai, kad Anykščių rajono Kabošių kaime, įsikūrusiame tarp Kavarsko ir Taujėnų, rastas pirmas Lietuvoje pasirodęs troleibusas, netruko apskrieti visą Lietuvą: 1956 m. lapkričio 5 d. į Vilnių atkeliavęs troleibusas ištrauktas iš 30 metų trukusios jo stovėjimo aikštelės Kabošiuose ir atgabentas į  asociacijos „Retromobile” istorinės, karinės technikos muziejų Kaune.

Kaip temainfo.lt sakė asociacijos „Retromobile” prezidentas Ramūnas Kardelis, beliko parašyti padėką kupiškėnui Romui Zuozai, aptikusiam istorinį troleibusą ir apie jį informavusiam asociacijos narius.


Atkeliavęs iš Engelso

Kabošių troleibusas dabar turi dvi – atsiradimo ir atradimo – istorijas.

1958 m.
L. Morozovo, LCVA nuotr. 

Anot R. Kardelio, troleibusas MTB-82 (rus. МТБ-82, „Московский Троллеибус“) buvo pagamintas Rusijos Engelso miesto gamykloje. Tai sovietinės karinės gamyklos nr. 82 tarsi dukterinė įmonė. 1951 m. ji buvo perkelta iš Maskvos į Engelsą: maskviškei karo pramonės gamyklai troleibusų gamyba darėsi neparanki, todėl ją ir nuspręstą perkelti prie Volgos.

– Buvo pagaminta apie 5 tūkst. tokių troleibusų. Tai labai nedidelis skaičius anuometinės Sąjungos mastais. Iki šiol minėtos laidos troleibusų yra išlikę bene aštuoni, – pasakojo R. Kardelis.

– Iš kur žinoma, kad troleibusas į Anykščių rajoną atkeliavęs iš Vilniaus, o ne iš Kauno?

– Todėl, kad Kaune pirmi troleibusai pradėjo kursuoti tik 1965-ųjų pabaigoje, ir jie jau buvo kitokio modelio, – sakė asociacijos „Retromobile” prezidentas.


Prie kainos – 4 kg lašinių

R. Kardelio duomenimis, troleibusą Kabošių kaimo gyventojas nusipirko iš panevėžiečio, o vėliau už 4 kg lašinių jį perleido kaimynui. Engelso troleibusas tapo sandėliuku, rūkykla, karvelide.

– Tad ir mes prie kainos, suderėtos už troleibusą, pridėjome 4 kg lašinių – taip išsaugojome istorinę tiesą, – šmaikščiu įvykiu pasakojimą papildė asociacijos prezidentas.

Kaip pasakoja retromobile.lt, ištraukti transporto priemonę buvo didelis iššūkis: tralu ar kita sunkiasvore technika privažiuoti prie troleibuso nebuvo galimybės, nes aplink senovinę transporto priemonę – minkštas gruntas. Be to, manevruoti trukdė šalia troleibuso augę beržai, šalia esantis gyvenamasis namas.  Darbą apsunkino ir namo savininkų iškelta sąlyga – nesudarkyti kiemo vaizdo. Penkių asmenų komandinis darbas truko apie septynias valandas.


Laukia troleibuso rekonstrukcija

retromobile.lt nuotr.

MTB-82 specifika – 40 vietų keleiviams ir vairuotojui. Dar tiek pat žmonių galėjo važiuoti stovėdami.

– Tai nebuvo patogus troleibusas: maža vietos tarp sėdynių, praėjimo tarp jų takas tesiekė 65 cm,  nebuvo stovėjimo aikštelių. Užtat jų gamyba ir  buvo sustabdyta. Dabartiniai troleibusai talpina 110–130 keleivių, juose bent kelios erdvios stovėjimo aikštelės, – pasakojo asociacijos prezidentas R. Kardelis.

Kabošių troleibuse sėdynių, žinia, nebeliko nė žymės. Anot prezidento, rasta galimybė gauti troleibuso MTB-82 brėžinius; šią transporto priemonę planuojama atkurti.

Asociacijos „Retromobile” istorinės, karinės technikos muziejus yra sukaupęs per 500 įvairių senos technikos eksponatų.

– Turime filialus Vilniuje, Šeduvoje. Šiuo metu muziejų rengiame Lazdijuose, – sakė R. Kardelis.

„Retromobile”  prezidentas – teisininkas. Domėjimasis istorine technika – jo, kaip pats sako, mėgstama užklasinė veikla.


Kupiškėnas jau yra pasiūlęs autobusą

– Kas jus sieja su kupiškėnu R. Zuoza? – teiravomės prezidento.

– Mes bendraujame su daugybe žmonių, kurie domisi technika. Visi jie žino mūsų pomėgį, dažnas lankėsi mūsų muziejuje. Be to, leidžiame žurnalą „Retromanai“. Jame nuolat publikuojame prašymą pranešti apie aptiktą istorinės vertės senovinę techniką. Kupiškėnas mus ir informavo apie troleibusą Kabošių kaime, – sakė jis.

Ir tikrai: technišką kupiškėną R. Zuozą sužavėjo Kaune įrengtas istorinės, karinės technikos muziejus.

– Muziejuje pastebėjau  UAZ automobilį, o aš turėjau daug šios markės mašinų detalių. Pakalbinau muziejininką, susipažinom, vėliau atidaviau detales. Beje, troleibusas – jau antra „Retromobile” mano nurodyta technikos priemonė: asociacija įsigijo Noriūnų melioratorių autobusą.


Važiavo ragauti Kavarsko koldūnų

Ši R. Zuozos nuotrauka sudomino „Retromobile” atstovus.

– O kaip Anykščių krašte aptikote troleibusą? – temainfo.lt teiravosi R. Zuozos.

– Prieš porą savaičių su žmona Giedre važiavome ragauti žymiųjų Kavarsko koldūnų. Pavalgę nusprendėme pamatyti Taujėnų dvarą. Pakeliui ir pamačiau troleibusą. Nė nenumačiau, kad čia – būtent tokia transporto priemonė: prieiti arčiau neleido privačios teritorijos ženklai. Nufotografavau telefonu. Prisiartinęs vaizdą, pagal rato dydį supratau: tai kažkas ypatinga. Nuotrauką nusiunčiau savo pažįstamam, – pasakojo kupiškėnas.

R. Zuoza – žinomos Kupiškio muziejininkės G. Zuozienės vyras, tad jam yra labai realus pavojus tapti kolekcionieriumi.

– Mane labai domina technika. Ir baigęs esu techninius mokslus. Pats saugau 1963 metų motociklą „Jawa“. Tačiau lyg ir nesu linkęs kaupti daiktų, – sakė R. Zuoza.


Rita Briedienė

[gallery_box] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_1.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_2.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_3.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_4.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_5.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_6.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_7.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_8.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_9.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_10.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_11.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_12.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_13.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_14.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_15.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_16.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_17.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_18.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_19.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_20.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_21.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_22.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_23.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_24.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_25.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_26.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_27.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_28.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_29.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_30.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_31.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_32.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_33.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_34.jpg” descr=”” title=””] [gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2019/03/2019_rastas_troleibusas_35.jpg” descr=”” title=””] [/gallery_box]

retromobile.lt nuotraukos