Anykštėniškasis Teku taku: kas yra performansas?

Apie kažką labai neįprasto

Anykštėnų „Turizmo nakties” ilgame renginių sąraše negalėjai nepastebėti pranešimo eilutės – Performansų programa „Sielos turizmas”. Kvietė joje dalyvauti Anykščių naujų vėjų bendruomenė, prieš metus įkūrusi Teku taku – inovatyvią kultūros erdvę.

O mieste akį traukė drąsios ritualinio šokio spektaklio „CC Dvasia” afišos, kviečiančios prie vyskupo, poeto Antano Baranausko paminklo. Žinia, jog pamatysi gyvą performansą, buvo ir informacija apie kažką labai neįprato.

 

Nežinau, nežinau…”

– Kas yra performansas? –Teku taku tipi palapinėje klausė renginių organizatorė, kultūros aktyvistė Kristina Jakubauskaitė-Veršelienė, vis labiau atpažįstama Kristinos Jaku-Ve vardu.

Vienas kitam perduodami mažytę viksvos šakelę, kiekvienas savaip atsakė į šį klausimą. Tai – vaizdai ir garsai; beveik nuogi žmonės, besitaškantys spalvotais dažais; daugialypis įvykis; daugeliui nesuvokiamas gyvenimo būdas; meninė išraiška per formą; teatras ir realybė kartu… O kai kurie atviravo:

– Nežinau, nežinau…

 

Nėra vienareikšmio atsakymo

Žmonės aukštoje tipi palapinėje sėdėjo ratu. O tame rate – balto smėlio ratas. Jame degė laužas.

Į Anykščių naujų vėjų bendruomenės tipi patenki tarsi tiesiai iš Tako gatvės, besileidžiančios žemyn prie Šventosios upės. Ar ne iš čia pavadinimas Teku taku?.. Čia neįtikėtinai jauku, čia – puiki vieta rajono kūrybinės bendruomenės projektams ir sumanymams įgyvendinti.

Šie du Obuolinėms ir „Turizmo nakčiai 2016″ skirti renginiai – apie performansą ir performansas – irgi buvo Teku Taku projektas „ARTyn: kūrybiniai dialogai”. Susirinkusieji į palapinę, prie laužo, klausėsi performatyviųjų menų istorijos, pasakojimų apie jų raidą ir reikšmę šių dienų kontekste, o vakare prožektoriais apšviestame Vyskupo skvere akimis ir siela klaidžiojo kartu su „CC Dvasia”.

– Nėra vienareikšmio atsakymo į klausimą, kas yra performensas, – sakė Kristina Jaku-Ve.

Tai postmodernistinio meno rūšis, trumpalaikiai teatrališki veiksmai, atliekami žiūrovų akivaizdoje. Jais siekiama šokiruoti žiūrovą, o sukurtas įspūdis turi įstrigti ilgam. Ir vis dėlto tai – ne teatras. Aktorius kuria kažkieno charakterį, o performanso atlikėjas pats yra instrumentas, jo pagrindinė išraiškos priemonė – jo paties kūnas.

Renginyje buvo apkalbėta ir serbų kilmės žymioji performansų kūrėja Marina Abramovič, ir jos didžioji meilė Ulay (fotografas Frankas Uwe Laysiepenas). Vienas kitą puikiai emocionaliai pažinę, jie kurdavo performansus, kartais net rizikuodami vienas kito gyvybe. Net jų išsiskyrimas – ėjimas vienas kito link didžiąja Kinijos siena – tapo performansu.

Šios postmodernistinės meno rūšies vienas iš savitumų – dokumentacija: ši meno rūšis fotografuojama, filmuojama. Įdomu pažiūrėti, jei dar nesi matęs, žymųjį Marinos ir Ulay „AAA AAA”, bet dar įdomiau patiems pakartoti šį eksperimentą: du vienas prieš kitą klūpantys žmonės akimis „tariasi”, kada pradės rėkti AAA! Pirmoji renginio pora ėmė rėkti kartu, antroji „susikalbėjo” ne iš karto.

Performansų pradininkai – amerikiečių kompozitorius Džonas Keidžas ir prancūzų dailininkas Ivas Kleinas. Tai buvo praėjusio šimtmečio septintojo dešimtmečio pradžia.

Mėlynai spalvai kūrybą paskyręs dailininkas liepsnosvaidžiu degindavo drobę arba išnešdavo ją į lietų. Jo nurodymu merginos, išsitepusios mėlynais dažais, krisdavo ant drobės, patiestos ant grindų. Šiuos veiksmus stebėdavo žiūrovai, o 20 muzikantų grodavo Kleino „Monotoniškąją simfoniją“.

Anykštėnai, renginio dalyviai, klausėsi šios simfonijos: kiekvienas muzikantas groja vienintelę natą – 10 min. orkestras tęsia garsą, – o paskui 10 min. tyli.

 

Tai buvo Ažuožeriuose

Anykščiai gali tapti vieta, kur kuriamos performanso teorijos ir praktikos. Manoma, jog būtent čia – lietuviškos šio neformalaus meno ištakos.

Kristina Jaku-Ve pasakojo apie 1988-ųjų vasaros performansų festivalį, kurį Anykščiuose surengė kompozitoriai, „Žalio lapo“ nariai. Jame dalyvavo prof. Vytautas Landsbergis, pasakojęs apie savo susirašinėjimą su Jurgiu Mačiūnu. Dalyviai surengė Paskutinę vakarienę: sutvarstytus savo kūnus jie tepė raudonais dažais, dalijo Komunistų partijos manifesto puslapius, padegė „aukojimo“ stalą.

–  Tai buvo Ažuožeriuose, –  informaciją papildė kažkuris Kristinos Jaku-Ve klausytojas.

 

Ar dažnai esame šokiruojami menu?

Pasiklausyti skulptorės, kuriai labai artimas performanso žanras, – dar viena projekto „ARTyn” suteikta galimybė. Jos kūrybinė idėja – šokis ir matematika.

Performansas galbūt dėl to ir dokumentalizuojamas, kad ne visada jis pasiduoda perpasakojamas. Ant sienos – simetrinės ir asimetrinės, turinčios ir neturinčios bendrų taškų linijos. Liečiamos jos lygiagrečiai ištiestais delnais, nykščiais atgręžtais į save. Prisilietimai iš anksto sukurtu ornamentu žaismingi kaip ir šokis. Tokia pat ornamentika – vieno ar dviejų žmonių dėlionė pėdomis – sukurta ir ant grindų.

Kaip sakė pati menininkė J.Žvinklytė, besidominti Fluxus menu, indėnų kultūra, religijomis, šamanizmu, legendomis, jai nepavyksta užsibūti toje pačioje srityje, todėl eina ten, kur beveik niekas nepažįstama. Vis dėlto performansas „Minklė: kur žemės vidurys? Atsakymas: kur pats stovi“ išsigrynino iš ilgokai tobulintų matematiškų šokio dėlionių. Vilniaus Kalnų parko estradoje ji kasdien – 10 dienų – kreida braižė linijas, jų ilgį matuodama savo kūno ūgiu. Ji ateidavo čia 10 val. ir vidiniu nujautimu stengėsi suvokti 10 minučių laiko trukmę. Jos manymu, į šį skaičių susiveda absoliuto paieškos: pirmomis dienomis 10 min. veiksmas buvo nutrauktas po 17 min., o paskutinėmis dienomis laiko pajauta svyravo nuo 9 iki 13 min.

Kreidos linijos, asfalte jungiančios šokėjams skirtas žymas, priminė geometrinius brėžinius, o ilgas to paties veiksmo kartojimas – kitiems nesuvokiamą ritualinį šokį.

 

Kompleksinis chameleonizmas

Vyskupo aikštėje, prie Antano Baranausko paminklo, žiebėsi prožektoriai. Žmonės spietėsi į ratą, tarsi tyčia įrėmindami sceną choreografei Austėja Vilkaitytei. Apie 40 min. truko jos ritualinis šokis, ir net sunku pasakyti, kas labiau šokiravo: ar šilkiniu baltu triko iki intymumo išryškintas moters kūnas, ar atviri seksualumu šokio judesiai, ar ši visuma vyskupo asmenybės akivaizdoje.

Choreografė prisipažino ir pati jautusi dvejonę, ar feministiškai išlaisvinta kūryba tiks šalia celibato idėjos. Bet gi kodėl neparodyti šio šokiruojančio prieštaravimo?

Kompleksinis chameleonizmas, belyčio asmens įkūnytas seksualios kultūros judesy, iš asmeniškumo išlaisvina penkias – atidarymo, viliojimo, hipnozės, būrimo bei gydymo – žmogaus pilnatvės būsenas. Tarsi po žinios apie neišvengiamybę išgyventum išgąstį, baimę, pyktį, neviltį ir… susitaikymą, o gal chameleonišką savęs pritaikymą situacijai. Šis pasikartojantis, bet kitų neapgaudinėjantis chameleonizmas artimas sakralumui: žiūrovo asmeniniai potyriai – tai, ką jis visai neblogai žino, jungiasi su reginiu, atpažįsta jį ir ima komunikuoti. Taip formuojasi įspūdis. Ar jį priimtum kaip labai artimą ir savą, ar įvertintum kaip savotiškumą, jis niekada nebepasimirš.

Vakaras buvo puikus. Taip jau atsitiko: su choreografe A.Vilkaityte susėdo pabendrauti anykštėnų, rokiškėnų, kupiškėnų kompanija. Kalbėta apie matyto performanso dekoracijas, muziką, apie tai, kad juo penktą kartą šokiruojamas žiūrovas: „CC Dvasia” jau rodyta Trakuose ir Kaune, Berlyne ir Briuselyje. Šiuolaikinio šokio studijuota Suomijoje ir Islandijoje, apkeliauta daugybė pasaulio – štai iš kur įvairių šokio mokyklų judesių choreografija.

Susizgribusi laike kompanija teiravosi, ar menininkė dar keliaus pasigėrėti tądien apšviestu Lajų taku. Atsakymas, perteiktas klausimu, šokiravo kaip ir pats performansas.

– O kas tas Lajų takas?

Štai kodėl nė negali būti vienareikšmio atsakymo į klausimą, kas yra performansas…

ltk_logotipas

tekutaku_logo2
Rita Briedienė
Emilijos Briedytės nuotraukos

[gallery_box]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_2.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_3.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_4.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_5.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_6.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_7.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_8.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_9.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_10.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_11.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_12.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_14.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_15.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_16.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_18.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_19.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_20.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_21.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_22.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_23.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_24.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_25.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_26.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_27.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_28.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_29.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_30.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_31.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_32.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_33.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_34.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_35.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_37.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_38.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_39.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_40.jpg” descr=”” title=””]

[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_41.jpg” descr=”” title=””]
[gallery_image path=”https://temainfo.lt/wp-content/uploads/2016/10/2016_teku_taku_anyksciu_nauju_veju_bendruomene_anyksciai_42.jpg” descr=”” title=””]
[/gallery_box]

Užsk. Nr. A16-38